Gerhard Richter. Manöver (2022)

Size: 37.7 × 49 cm, image size: 25.3 × 35.6 cm
Technique: Digital print with hand-drawn line, felt marker on Fly white paper, 300 g/m²
Edition of 110 unique works + 20 A.P.
numbered and signed on the front.

The quintessence of Gerhard Richter’s painterly vocabulary is condensed in “Manöver” (2022): slanted and fine, straight lines on pink paper suggest the start of a grid pattern, alluding to the painter’s preference for anti-subjective and mechanical processes. However, within this lattice structure, the central motif is that of black formations, akin to ink blots, surrounded by zones of fog. As so often in Richter’s work, there seems to be a combination of impulse, chance, and system, linked together by the form of these exploding splotches. In terms of content, there are definite associations with war, underscored by the work’s title, “Manöver” (maneuver). Accordingly, the viewer is prompted to project onto the work a sky that has been colored reddish pink by bombs and rockets, marked with billowing smoke. “Manöver” thus takes its place in Richter’s long line of political pieces, which begins with the Baader-Meinhof cycle “Oktober 18, 1977” (1988) and continues through to “September” (2005), his image of the burning World Trade Center. “Manöver” also seems to reverberate with overtones of Russia’s current war of aggression against Ukraine. Each of the editions is unique. Beginning from the black dot on the upper left of the picture, Richter uses blue felt pen to draw a long “zigzag” line across the picture. This line likewise creates an encounter between impulse and system: while it has been made according to a preordained principle, its realization is nonetheless extremely dynamic. Here, too, is a gesture containing echoes of Richter’s entire oeuvre.

Exclusively available for TZK Special Subscribers.

Texte zur Kunst

Gerhard Richter. Manöver (2022)

Maße: 37,7 × 49 cm, Bildgröße: 25,3 × 35,6 cm
Technik: Digitaldruck mit handgezeichneter Linie, Filzstift auf Fly-Weiß-Papier, 300 g/m²
Auflage: 110 Unikate + 20 A.P.
vorderseitig nummeriert und signiert.

Es ist die Quintessenz von Gerhard Richters malerischem Vokabular, die sich in „Manöver“ (2022) verdichtet: So deuten schräge und gerade feine Linien auf rosa Papier ein Rastermuster an, das auf die Vorliebe des Malers für antisubjektive und mechanische Verfahren verweist. Als zentrales Motiv innerhalb dieser Gitterstruktur dominieren jedoch tintenfleckartige schwarze Formationen samt der sie umgebenden Nebelzonen. In diesen explodierenden Klecksen scheinen sich wie bei Richter so oft der Impuls, der Zufall und das System wechselseitig die Hand zu geben. In inhaltlicher Perspektive weckt diese Arbeit Kriegsassoziationen, was schon ihr Titel „Manöver“ unterstreicht. Man projiziert entsprechend einen von explodierenden Bomben oder Raketen rosa-rötlich eingefärbten Himmel samt Rauchschwaden in sie hinein. „Manöver“ reiht sich dadurch in die lange Reihe der politischen Motive bei Richter ein, angefangen mit seinem Baader-Meinhof-Zyklus „18. Oktober 1977“ (1988) bis hin zu „September“ (2005), dem Bild des rauchenden World Trade Centers. In „Manöver“ hallt der aktuelle Angriffskrieg Russlands gegen die Ukraine nach. Jede Arbeit ist ein Unikat. Von dem schwarzen Punkt im Bild links ausgehend, hat Richter eine lange „Zickzacklinie“ mit blauem Filzstift über das Bild gezogen. Auch in dieser Linie treffen Impuls und System aufeinander: Sie gehorcht einem Prinzip und wird doch ausgesprochen dynamisch geführt. Einmal mehr finden wir den ganzen Richter in dieser Geste gespeichert.

Exklusiv für TZK-Vorzugsabonnent*innen verfügbar.

Texte zur Kunst